NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
ابْنُ
نُفَيْلٍ
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
سَلَمَةَ
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ إِسْحَقَ
قَالَ
حَدَّثَنِي
يَحْيَى بْنُ
عَبَّادٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَبَّادِ
بْنِ عَبْدِ اللَّهِ
عَنْ
عَائِشَةَ
رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهَا
قَالَتْ
قَدِمَتْ
عَلَى
النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
حِلْيَةٌ
مِنْ عِنْدِ
النَّجَاشِيِّ
أَهْدَاهَا لَهُ
فِيهَا خَاتَمٌ
مِنْ ذَهَبٍ
فِيهِ فَصٌّ
حَبَشِيٌّ
قَالَتْ
فَأَخَذَهُ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
بِعُودٍ
مُعْرِضًا
عَنْهُ أَوْ
بِبَعْضِ
أَصَابِعِهِ
ثُمَّ دَعَا
أُمَامَةَ
ابْنَةَ
أَبِي الْعَاصِ
ابْنَةَ
ابْنَتِهِ
زَيْنَبَ
فَقَالَ تَحَلَّيْ
بِهَذَا يَا
بُنَيَّةُ
Aişe (r.a), şöyle
demiştir:
Nebi (s.a.v.)'e
Necaşi'nin kendisine hediye ettiği ziynet getirildi. O zinetin içerisinde Habeş
işi kaşı olan bir de yüzük vardı. "Rasûlullah (s.a.v.) yüzüğü, ondan uzak
durarak, bir çubukla veya bir parmağı ile aldı sonra, Ebü'I-As'ın kızı -kızı
Zeyneb'in kızı- Ümame'yi çağırdı, ve
"Bunu sen takın
kızcağızım" buyurdu.
İzah:
İbn Mâce, Libas
Nebi (s.a.v.)'e zinet
gönderen "Necaşi, Habeşistan hükümdarı Eshame'dir. "Rasûlullah
(s.a.v.)'e gelen yüzüğün kaşı Habeş işinden idi. Sarihler bundan maksadın, göz
boncuğu veya akik olduğunu, çünkü, bunların Yemen veya Habeşistan'da bulunduğunu
söyler. Habeş işinden maksadın ne olduğu konusunda başka görüşler de vardır. Bu
görüşler için 4216 nolu hadîse bakılmalıdır.
Hadîste görüldüğü
üzere, Nebi s.a.v. altın yüzüğü görünce ondan yüz çevirmiş, bir çubukla veya
parmağı ile onu almış ve torunu Ümame'ye vermiştir. Ancak Râvi Efendimiz'in
yüzüğü çubukla mı, yoksa bir parmağı ile mi aldığında tereddüt etmiştir.
"Rasûlullah
(s.a.v.)'in yüzüğü eline almak istemeyişi ve onu bir kız olan torununa verişi
altının erkekler için caiz olmadığı, kadınlar için ise caiz olduğuna delildir.
Çünkü altın kadınlar İçin de haram olsa idi, Efendimiz onu torununa vermezdi.
Altının erkeklere haram, kadınlara ise helâl olduğunu gösteren başka haberler
de vardır. Meselâ, Ebû Davûd, Ahmed ve Nesaî'nın Hz. Ali'den rivayet ettikleri
şu hadîs bunlardandır. "Bir gün "Rasûlullah (s.a.v.) sağ eliyle
ipek, sol eliyle de altın alarak "Şüpesiz bunlar ümmetimin erkeklerine
haram, kadınlarına ise helaldir," buyurdu."[Bkz. Hadis no: 4057.]
Bundan sonra gelecek
olan bazı hadîslerde, "Rasulullah'ın, kadınların altın kullanmasını men
ettiğini bildiren haberler varittir. Yeri gelince temas edileceği üzere, ulema,
bunu, ya nesh’e yada zekat’ı verilmeyen miktara hamletmişlerdir. Yani ya
önceleri kadınların da altın kullanmaları caiz değildi, daha sonra bu yasak
nesh edildi, ya da kadınlar için caiz olmayan altın ziynet, fazla miktarda olup
da zekat’ı verilmeyen ziynet’tir.